Szendi Gábor: Mit együnk?
Rák ellen védő növényi táplálékok

Az alábbi lista nem teljes, további ismeretek szerezhetők a könyvajánló könyveiből.
Sárgarépa: A rák és a táplálkozás közti kapcsolat kutatásának egyik legegybehangzóbb eredménye, hogy a sok béta-karotint (az A vitamin elővitaminja) tartalmazó nyers növényi táplálék fogyasztása jelentősen csökkenti a rák és a mellrák kialakulásának kockázatát. A sárgarépán kívül ajánlható még a sütőtök is, és általában a "sárga" gyümölcsök.
Paradicsom: egy olasz vizsgálatban azok, akik a hét minden napját fogyasztottak nyers paradicsomot, fele akkora kockázatot mutattak a rákra, mint azok, akik hetente csak egyszer fogyasztottak paradicsomot.
Narancs és citrom: több olyan anyagot is tartalmaz, amely a carcinogén anyagokat semlegesíti.
Szőlők: A szőlő több olyan anyagot tartalmaz, amely gátolja azon enzimek kialakulását, melyeket a rákos sejtek használnak fel fejlődésük során, ill. tartalmaz immunserkentő anyagokat is.
Fokhagyma és hagyma: Kína egy tartományában az emberek hagyományosan nagyon sok fokhagymát és hagymát fogyasztanak, és itt a gyomorrák 40%-al alacsonyabb arányt mutat, mint más tartományokban. Az USA Iowa államában 40 000 nőre kiterjedő vizsgálatban kimutatták, hogy a fokhagymát fogyasztó nők közt 35%-al alacsonyabb volt a bélrák.
Szójabab és szója termékek: a szójabab olyan anyagokat tartalmaz, amelyek védenek a mellrák és a méhrákkal szemben. Az itt keletkező rákos sejtek egyik gyakori típusának fejlődését az ösztrogén nevű női nemi hormon serkenti. A szójababban található ösztrogénszerű anyag "kiszorítja" a valódi ösztrogént a ráksejtek receptorairól, és így gátolja az ösztrogén függő daganatsejtek fejlődését. A szójából készült szószt és az un. miso levest szintén hatásosnak találták rák ellen. Napi egy miso leves 33%-al csökkenti a gyomorrák kockázatát, s a leves rákellenes hatását bizonyította egy német kutatóintézet is.
Káposzta, brokkoli, karfiol, kelbimbó, kelvirág, karalábé: ezekben a növényekben több olyan anyag található nagy mennyiségben, amely gátolja a rákos sejtek fejlődését, ill. az ösztrogén szervezetben történő átalakulási folyamatának befolyásolásán keresztül gátolja az ösztrogén tumorserkentő hatását pl. mellrák esetén. Brokkoli kivonattal táplált állatoknál 60-80%-al lecsökkent a tumorok fejlődése. Rendszeres brokkoli fogyasztás felére csökkentheti a vastagbélrák kockázatát.
      A több évtizedes kutatás eredményeként izolált hatóanyagok oly egyértelműen gátolják a rák, nőkben pedig különösen a mellrák és petefészek rák fejlődését, hogy az amerikai rák-kutatással foglalkozó szervezetek a keresztesvirágúak termésének mindennapi fogyasztására szólították fel az amerikai lakosságot. A keresztesvirágúak hatóanyagának koncentrátuma külföldön már tablettába formában is hozzáférhető. (pl. Nutrin-3TM ill. Indole-3-carbinol néven)
Az utóbbi években nagy karriert befutott tamoxifen hatása szintén az, hogy többek közt gátolja az ösztrogénfüggő tumorsejtek növekedését. A tamoxifen-nek azonban mellékhatásai vannak, míg a keresztesvirágúak kivonata hatékonyabbnak és mellékhatás-mentesnek bizonyultak.

A tamoxifen és az Indole-3-carbinol gátló hatása az ösztrogénfüggő mellrák sejtek fejlődésére
A 'Life Extension' website összefoglalójából
(Az ábra a 'Life Extension' (http://www.lef.org) e témában írt összefoglalójából származik)

Füge: több olyan anyagot is tartalmaz, amely rák ellenes hatású.
Növényi rostok: A vizsgálatok visszatérő megállapítása, hogy a növényi rostokban dús táplálék fogyasztása csökkenti a rák kialakulásának kockázatát. Természetesen a leghatékonyabb a nyers növényi táplálék, azonban ma már számos egyéb formában is lehet növényi rostokat táplálék-kiegészítőként fogyasztani. A legismertebbek a zabkorpa, búzakorpa, almarost kivonat. Fontos a teljes kiőrlésű lisztekből készült pékárú és tésztafélék fogyasztása, és természetesen a -nem agyoncukrozott- müzlik is rengeteg rostot tartalmaznak megfelelő, biológiailag értékes formában.
      A részkutatások is és a táplálkozás jellegét (pl. hogy sok növényt vagy sok húst fogyasztanak-e a vizsgálati személyek) vizsgáló kutatások arra mutatnak rá, hogy akik több gyümölcsöt és zöldséget fogyasztanak, kisebb a kockázatuk a mellrákra (és egyéb rákfajtákra).
      Ez a fent említett zöldségek és gyümölcsök pozitív hatásának ismeretében tulajdonképpen nem meglepő, hogy önmagában a növényi táplálék nagyobb aránya a táplálkozásban védelmet nyújt a rákos megbetegedésekkel szemben. Ezek az eredmények segítenek értelmezni pl. a Gerson diéta hatásosságát is.