Vissza a Tanácsadás főlapjára

Az itt közölt írások részben megjelent cikkek, tanulmányok a szerzők által engedélyezett "másodközlése",
részben eredeti fordítások ill. kivonatok, melyeknek bármilyen formában való terjesztése, publikálása a szerzői jogot sérti!
Sharon Begley: Az ösztrogén kockázata (Newsweek 2000, jun.5)
Eysenck, H.J.: Pszichoterápiás kezelési vizsgálatok ráknál
 

Sharon Begley: Az ösztrogén kockázata

(Newsweek 2000, jun.5. fordította: Szendi Gábor)

A menopauza után a női test változásai fájdalmassá tehetik a nemi életet. Ám az újabb kutatások kétségeket támasztanak a hormon terápiával szemben.

Mennyi kockázatot vállal egy nő, ha a jó szexet választja?
      Sok nő elérve, vagy túllépve a menopauzát úgy tekint az ösztrogén pótlásra, mint az ifjúság forrására egy tablettába sűrítve. A közel fiatalkori szintre emelt ösztrogén megszünteti a meleghullámokat és az éjszakai verejtékezést, melyek felelősek a libidó-kioltó álmatlanságért és irritáltságért. Az ösztrogénpótlás megelőzi a vaginális szövetek elvékonyodását és szárazságát is, melyet a lecsökkenő ösztrogén szint okoz, mondja Dr. Margery Gass, egy szülész-nőgyógyász a Cincinatti Egyetem Orvoskaráról. A menopauza után a vékonyabb és kevésbé rugalmas vaginális szövetek a szexet olyan fájdalmassá tehetik, hogy a test visszaretten, még ha a szív vágyik is rá. Az ösztrogénpótlás megannyi formája (tabletta, tapasz, intim krém) nyilvánvalóan javítja a vaginális szövetek állapotát, mondja Gas.
      Mivel az ösztrogén magában ingerli a méhfalat és fokozza az endometriális rák kockázatát, ezért azoknak a nőknek, akiknek megvan a méhük, ajánlatos az ösztrogént progesztinnel párosítani, mert utóbbi gátolja ezt a hatást. A magában adott ösztrogénnek már régóta ismert a hátránya: kapcsolatban áll a fokozott mellrák kockázattal. Most azonban úgy tűnik, hogy a progesztin jobban fokozhatja a mellrák kockázatát, mint az ösztrogén magában adva, mondja Dr. Ronald Ross, a Dél-Kaliforniai Egyetem kutatója. A kutatók mai álláspontja szerint az ösztrogén-progesztin 53%-al növeli meg a mellrák kockázatát azokhoz képest, akik egyáltalán nem szednek hormont. Az ösztrogén magában 34%-al növeli meg a mellrák kockázatát. Minél tovább szed egy nő hormonokat, annál nagyobb a kockázata. A mellrákkal kapcsolatos standard elutasítás az szokott lenni, hogy: " Bizonyára így van, de az ösztrogén csökkenti a csontritkulás kockázatát."
      Ami eléggé kétséges: az ösztrogén csökkenti a csontszövet volumenét, amely a normál fejlődés felépítő- és lebontó folyamatai során kialakul. De az ösztrogénről azt is feltételezik, hogy megelőzi a szívbetegséget. Csökkenti a rossz LDL és emeli a jó HDL koleszterin szintet.
      (A krémek nem hatásosak, mert nem jutnak el a májba, ahol a koleszterin szint beállítódik.) Az ösztrogén szívre gyakorolt feltételezett pozitív hatása mellett eltörpült a mellrák kockázata, mivel szívbetegségben kilencszer többen halnak meg, mint mellrákban. Csakhogy a legújabb eredmények ijesztőek. Jól tervezett vizsgálatokban azt találták, hogy a hormonpótlásnak nincs pozitív hatása a szívre, ha a nőnek már van valamilyen szív és érrendszeri betegsége; az ösztrogén még fokozhatja is a szívroham kockázatát. És talán az egészséges nőket sem védi meg a szívbetegség kialakulásától: áprilisban, a Nemzeti Egészségügyi Intézet által támogatott vizsgálatban résztvevő kutatók arra figyelmeztettek, hogy a hormonpótlás fokozni látszik a szívroham és az agyvérzés kockázatát egészséges nőkben, legalábbis a kezelés elején. "Szívbetegségben szenvedő nők ne szedjenek ösztrogént azzal az elvárással, hogy az segít szívproblémájukon.", mondja Dr. David Herrington a Wake Forest Egyetemről. Még egy fantasztikus szex sem pótol egy "eltört" szívet.

Tanácsadó lapra     A mellrák megelőzése     Válogatott cikkek